Tornar
 
 

El Projecte GESCEM: Una eina d’administració digital per a la gestió dels cementiris municipals impulsada des de les administracions locals.

2006

Un conjunt d’ajuntaments de la comarca del Bages van exposar la necessitat d’informatitzar la gestió dels cementiris a través d’un sistema que complís un seguit de requeriments d’ús i tecnològics que donés resposta a les seves necessitats i, alhora, no suposés un cost excessiu.

El Consell Comarcal va dissenyar el projecte Gescem (Sistema de Gestió de Cementiris Municipals) i el va presentar a la convocatòria de subvencions de l’any 2006 del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya.

El Consorci AOC ho va resoldre favorablement, amb la consideració de projecte innovador de benefici col·lectiu, fet que comportava també que se’n pogués beneficiar qualsevol ajuntament de Catalunya,d’acord en el previst a l'article 157 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, pel qual les administracions públiques posaran a disposició de qualsevol que ho sol·liciti les aplicacions, desenvolupades pels seus serveis o que hagin estat objecte de contractació i dels drets de propietat intel·lectual dels quals siguin titulars.

2007

Es desenvolupa la versió 1.0 i s’implementa sobre una base tecnològica que permet als ajuntaments disposar d’una plataforma eficient, permanentment actualitzada i a baix cost per a la gestió dels seus cementiris municipals, i la substitució dels antics llibres de registre en paper per un sistema digital que sigui compatible i es pugui integrar en l’entorn d’administració electrònica de l’ens.

S’hi adhereixen 27 municipis del Bages i 2 d’Osona.

2009

El Consorci AOC concedeix una segona subvenció per incloure noves funcionalitats i la integració amb sistemes de validació electrònica per permetre l’accés al ciutadà a través de certificat digital.

Es desenvolupa la versió 2.0.

2015

La Diputació de Barcelona signa un conveni de col·laboració amb el Consell Comarcal per fer ús del Gescem com a eina de suport en el recurs d’Inventari de Cementiris Municipals que ofereix a municipis de fins a 5.000 habitants de la província de Barcelona.

2016

Es desenvolupa la versió 3.0, amb un redisseny tecnològic i la incorporació d’eines per facilitar l’inventari dels cementiris i el seguiment d’informació incompleta (disfuncions). També permet identificar elements d’interès patrimonial.

2018

La Diputació de Girona signa un conveni de col·laboració amb el Consell Comarcal per oferir el Gescem als municipis de la seva província.

Més de 50 municipis en fan ús.

2021

Evolució a la versió 3.1.

S’incorpora el primer municipi de la província de Lleida.

Més de 100 municipis en fan ús.

2022

Evolució a la versió 3.2.

2023

Evolució a la versió 3.3.

2024

S’incorpora el primer municipi de més de 20.000 habitants.

S’està desenvolupant la versió 4.0, amb més funcionalitats i la possibilitat d’integració amb gestors d’expedients (previsió: 1r trimestre del 2025).

El Consell Comarcal garanteix la qualitat i continuïtat del projecte destinant recursos a:

  1. Evolució tecnològica, per adaptar-lo als canvis tecnològics i evitar així la seva obsolescència.
  2. Evolució funcional, els recursos es destinen a incorporar noves funcionalitats, millorar les existents i realitzar les adaptacions necessàries en resposta a canvis legislatius i normatius.
  3. Base tecnològica que permet el seu ús en entorn web i que es posa a disposició dels ajuntaments (utilització conjunta en mode SaaS) que no tinguin capacitat per implementar-la o que considerin que la utilització conjunta els és molt més avantatjosa a nivell econòmic.
  4. Personal qualificat que lidera i coordina el projecte entre tots els ens que hi participen, i en garanteix suport, consultoria i formació en l’inventari inicial del cementiri (organització i introducció de dades) i en l’operatòria diària.

La viabilitat del projecte (sostenibilitat i continuïtat) es basa en l’aportació econòmica i de propostes de millora dels ens locals que en fan ús.